محتوای 3
دکتر ایرج شهین باهر
شهردار کلانشهر تبریز 
 
 
 دکتر محمد عزتی
معاون شهرسازی ومعماری
 
 

 
 شهرسازی
 
 
  • 9
  • 8
 
 
  ضوابط پارکینگ


احداث پاركينگ در كليه تراكم‌هاي ياد شده تابع ضوابط زير خواهد بود:

ـ صدور پروانه ساختماني مجاز نخواهد بود مگر اينكه در طرح ساختمان و يا تغييرات آن پاركينگ مورد نياز مطابق استفاده‌هاي كاربريهاي شهري برابر ضوابط و مقررات مصوب تامين شده باشد. صدور پروانه و هرگونه گواهي عدم خلاف يا پايانكار ساختمان مربوط به آن، منوط به تامين پاركينگهاي مورد نياز در همان ساختمان و يا درصورت احراز و تاييد عدم امكان تامين پاركينگ در ساختمان(قطعه) مربوطه،در پاركينگهاي داراي اسناد  حقوقي در شعاع حداكثر 250 متر از ساختمان، برابر شرايط زير بلامانع است.

- دركليه مواردي كه پاركينگ هر واحد ساختماني(مسكوني و يا غيرمسكوني)، خارج از آن و در پاركينگ هاي اختصاصي داراي اسناد رسمي،تامين ميشود، ذكر شماره و نام پاركينگ و حدود اربعه آن درصورت مجلس تفكيكي و اسناد ثبتي واحد مذكور الزامي است.

- به منظور تشویق و ترغیب به احداث و تامین سطوح پارکینگ در محدوده املاک و اراضی که عملاً امکان تامین آنها وجود نداشته و به ویژه در بافت های فرسوده شهر و ریزدانه (در کلیه پهنه ها به استثنای بافت های میراثی و تاریخی ( احداث پارکینگ های اختصاصی محلی با شرایط ذیل مجاز می باشد :

1- داشتن دسترسی مستقیم به گذری با حداقل عرض 12 متر (به استثنای شبکه های دسترسی بزرگراهی و آزاد راه ها) برخورداری از توجیهات فنی

2- ترافیکی لازم نظیر دسترسی اختصاصی به محل پارک اتومبیل ، عدم مزاحمت برای املاک مجاور یا انسداد شبکه های دسترسی منتهی به مورد درخواست و یا ایجاد اختلال و تاخیر برای دیگر وسایل نقلیه در حال حرکت در گذر مربوطه . رعایت کلیه نکات ایمنی و اصول طراحی هندسی

3- حداقل فاصله ایمن از محل پمپ های بنزین ، گاز و مراکز تقلیل فشار گاز 50 متر و حداقل فاصله ایمن از تقاطع های شریانی 50 متر و برای تقاطع با شبکه های دسترسی بیش از شریانی 150 متر ، همچنین اتخاذ کلیه تدابیر لازم به منظور کاهش سرعت جهت ورود به پارکینگ .

4- برخورداری از کلیه ویژگی های فنی - استاندارد (شامل : ورودی ها ، خروجی ها ، شعاع گردش ها ، رامپ ها ، ابعاد و چگونگی پارک اتومبیل ها و ..)

5- حداقل اندازه قطعه 300 متر مربع ضمن تامین حداقل 40(چهل) واحد پارکینگ .

6- عدم محدودیت در سطح اشغال .

7- زیرزمین ها صرفاً به منظور احداث پارکینگ و مشاعات .

8- بلامانع بودن استقرار و احداث خدمات پشتیبان سکونت در طبقه همکف .

9- احداث حداقل 4 (چهار)  طبقه بر روی همکف ، صرفا" به منظور احداث پارکینگ و مشاعات .

10- صدور هر گونه پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده و ریزدانه ، منوط به ارائه پیشنهاد تامین پارکینگ در شعاع 250 متری مورد تقاضا بلامانع بوده ولیکن صدور گواهی پایان کار ساختمانی اینگونه از املاک صرفا" با ارائه اسناد پارکینگ اختصاصی مربوطه در چارچوب تسهیلات اجرایی این مصوبه و سایر پارکینگ های خصوصی الزامی است.

11- سایر راهکارها و دستورالعمل های تکمیلی مربوطه توسط حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبريز تعیین می گردد .


تبصره 1- آئين نامه اجرايي و نحوه تنظيم اسناد مربوطه و چگونگي صورت مجلس هاي تفكيكي، براي پاركينگ هاي مكانيزه و غير مكانيزه، توسط شهرداري تبريز و با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ ضوابط  طرح تفصيلي، تهيه و توسط شهرداري تبريز، به واحدهاي مربوطه، ابلاغ مي شود.

تبصره 2 - در كليه مواردي كه پاركينگ هر واحد ساختمان(مسكوني و يا غيرمسكوني)، خارج از آن و در پاركينگ هاي اختصاصي و يا عمومي داراي اسناد رسمي، تأمين ميشود، ذكر شماره و نام پاركينگ و حدود اربعه آن درصورت مجلس تفكيكي و اسناد ثبتي واحد مذكور، الزامي است.

تبصره 3- تأمين پاركينگ موردنياز آژانس هاي تاكسي و مسافربري، نمايشگاههاي اتومبيل و فعالي تهاي مشابه که نيازمند پارکينگ است، درخود ملك و يا خارج از ملک مذکور، الزامي است.

تبصره 4 - کليه ادارات، ارگانها، سازمانها، نهادها، مؤسسات و شرکتهاي دولتي، عمومي و خصوصي و بيمارستانها، که مراجعين زيادي دارند، در زمان احداث و يا تجديد بنا، ملزم به تأمين ٣٠ درصد پارکينگ مازاد بر پارکينگ مور د نياز براي مراجعين طبق ضوابط مربوطه، در همان ساختمان و يا در پارکينگهاي عمومي اطراف تا شعاع ٢٥٠ متر ميباشند.

تبصره 5 - احداث پارکينگ مازاد بر ضوابط، در کليه پهنه هاي شهر، در طبقات زيرهمکف)منفي)، با رعايت سطح اشغال ٨٠ درصد در منفي يك و ساير ضوابط قانوني در صورت اخذ مجوز از مراجع قانوني مربوطه، و با رعايت قانون حفظ وگسترش فضاي سبز، بلامانع است.

تبصره 6 - در كنترل پلانهاي پاركينگ ساختمانهاي عمومي (مجتمع‌هاي تجاري و پاساژها با زيربناي بيشتر از 1000 مترمربع) و ساختمانهاي اداري و واحدهاي آموزشي، بهداشتي درماني، كلينك‌ها، سينماها و واحدهاي گذران اوقات فراغت و گردشگري اخذ نظريه مسئول حمل و نقل و ترافيك الزامي مي‌باشد.


ـ در صورتيكه پاركينگ در طبقات زيرزمين يا همكف ساختمان پيش‌بيني شود سطح اين قسمت جزء تراكم محاسبه نخواهد شد.

ـ پاركينگ بايستي داراي دسترسي مستقيم به طبقات (از طريق راه‌پله يا آسانسور) باشد.

ـ ورودي پاركينگ بايستي طوري در نظر گرفته شود كه حتي الامكان نياز به قطع درخت نباشد.

ـ تامين فضاي لازم جهت پاركينگ به تناسب نوع كاربري ضمن جابجائي و دسترسي مستقيم كليه واحدها و به صورت مسقف الزامي است. در مواردي كه فضاي پاركينگ در محوطه يا فضاي آزاد تامين شود به تناسب از سطح اشغال كسر و فضاهاي اختصاصي پاركينگ بصورت يكپارچه طراحي و تامين خواهد شد.

ـ ملاك كنترل پاركينگ در كاربريهاي مختلف شهري و قطعات با اندازه متفاوت، جابجايي خودروها در فضاي پاركينگ طبق جدول زير مي‌باشد:


جدول 4- حداقل اندازه‌هاي عرض راهروهاي پاركينگ تجمعي در زواياي مختلف

شرح 
 ابعاد جاپارك (متر) 
 زاويه قرارگيري 
  45    60   75    90  
  عرض راهرو 
 (متر) 
5 * 2.5 3  4.3   4.5 
5.5 * 2.5  3   3.85   4 
6 * 2.5  3  3.85 4
 
ـ در ساختمانهاي واقع شده در معابر شيب‌دار و وجود اختلاف سطح در دو بر ساختمان، كد ارتفاعي پاركينگ نسبت به خيابان يا كوچه عريض‌تر محاسبه خواهد شد.ـ در قطعات داراي دسترسي از ابعاد مختلف ملك به معابر جهت تامين فضاي پارك ضروري ساختمان برابر ضوابط و مقررات، نصب درب پاركينگ از گذر مشرف به حياط ساختمان و استفاده از فضاي حياط صرفاً جهت دور زدن و تردد اتومبيل براي حداكثر ورود 4 اتومبيل بلامانع و توقف خودرو در فضاي باز ممنوع مي‌باشد.ـ در ساختمانهايي كه تامين يك باب پاركينگ بصورت مجزا و مستقل و با دسترسي مستقيم صورت مي‌پذيرد. تامين حداقل فضاي لازم جهت پاركينگ با ابعاد 5×3 الزامي است.در ساختمانهايي كه تامين پاركينگ بصورت تجمعي در طبقات زيرزمين، همكف و اول (پيلوت) صورت مي‌گيرد صرفنظر از عرض ستونها حداقل فضاي اختصاص يافته شامل عرض مفيد بين دو ستون 5 متر براي توقف 2 خودرو و 5/7 متر براي توقف 3 خودرو تامين خواهد شد.ـ سطح مورد نياز جهت هر واحد پاركينگ با احتساب فضاي تردد 25 مترمربع خواهد بود. سطح پاركينگ نمي‌تواند كمتر از پانزده مترمربع (5×3) منظور گردد. در صورتيكه نياز به فضاي تردد درحالتهاي خاص نباشد.ـ عرض راهرو عبور اتومبيل تا محل پاركينگ بايستي حداقل 3 متر باشد.ـ حداقل ارتفاع پيلوت از كف تا زير سقف 40/2 خواهد بود. ضمناً در ساختمانهاي احداثي در گذرهاي كمتر از 10 متر به جهت كاهش هزينه‌هاي احداث، ايجاد سقف كاذب ضروري به نظر نمي‌رسد و احداث سقف كاذب درساختمانهاي احداثي در گذرهاي‌10متر وبه بالا به منظور جلوگيري ازتخلفات بعدي ضروري مي‌باشد.ـ رعايت ابعاد استاندارد آسانسور و راه‌پله الزامي بوده و دسترسي به محل آنها بدون مزاحمت و مانع و جدا از فضاي پارك خودرو تامين خواهد شد. حداقل فضاي لازم جهت عبور پياده در پاركينگ و دسترسي به راه‌پله يا آسانسور و فضاي جلوي آسانسور يا راه‌پله 40/1 متر مي‌باشد.ـ در صورتيكه پاركينگ در زيرزمين تأمين گردد، شيب رمپ حداكثر 15 درصد خواهد بود.ـ ايجاد اختلاف سطح در فضاي پاركينگ حداكثر   سانتيمتر خواهد بود.ـ استفاده از فضاي زير راه‌پله و رمپ بعنوان فضاي پارك خودرو مجاز نمي‌باشد.ـ درصورت احداث ساختمان در بر خيابانهاي، پرتردد ترافيكي با نقش عمده جابجايي و با عرض 24 متر و بيشتر كه شيب بيش از 12 درصد دارند در صورت احداث ساختمان براي بيش از 5 واحد مسكوني و يا كاربريهاي عمومي و خدماتي جهت دسترسي درب پاركينگ تامين حداقل3*5 متر فضاي انباشت از ورودی پارکینگ الزامي است.ـ درصورتي كه‌ورودي پاركينگ از كنارجا پارك ثابت(يك‌خودرو ثابت و ورودي پاركينگ‌از كنار آن درنظر گرفته شود) حداقل فاصله‌خودرو پشتي از خودرو ثابت جلويي‌براي تردد وخروج از پاركينگ 5/3 مترخواهدبود.ـ احداث رمپهاي با شيبهاي منفي، مثبت (سربالا ـ سرازير) با توجه به ابعاد قطعات بلامانع مي‌باشد.


ـ در ساختمانهاي واقع شده در معابر شيب‌دار و وجود اختلاف سطح در دو بر ساختمان، كد ارتفاعي پاركينگ نسبت به خيابان يا كوچه عريض‌تر محاسبه خواهد شد.

ـ در قطعات داراي دسترسي از ابعاد مختلف ملك به معابر جهت تامين فضاي پارك ضروري ساختمان برابر ضوابط و مقررات، نصب درب پاركينگ از گذر مشرف به حياط ساختمان و استفاده از فضاي حياط صرفاً جهت دور زدن و تردد اتومبيل براي حداكثر ورود 4 اتومبيل بلامانع و توقف خودرو در فضاي باز ممنوع مي‌باشد.

ـ در ساختمانهايي كه تامين يك باب پاركينگ بصورت مجزا و مستقل و با دسترسي مستقيم صورت مي‌پذيرد. تامين حداقل فضاي لازم جهت پاركينگ با ابعاد 5×3 الزامي است. در ساختمانهايي كه تامين پاركينگ بصورت تجمعي در طبقات زيرزمين، همكف و اول (پيلوت) صورت مي‌گيرد صرفنظر از عرض ستونها حداقل فضاي اختصاص يافته شامل عرض مفيد بين دو ستون 5 متر براي توقف 2 خودرو و 7.5 متر براي توقف 3 خودرو تامين خواهد شد.

ـ سطح مورد نياز جهت هر واحد پاركينگ با احتساب فضاي تردد 25 مترمربع خواهد بود. سطح پاركينگ نمي‌تواند كمتر از پانزده مترمربع (5×3) منظور گردد. در صورتيكه نياز به فضاي تردد درحالتهاي خاص نباشد.

ـ عرض راهرو عبور اتومبيل تا محل پاركينگ بايستي حداقل 3 متر باشد.

ـ حداقل ارتفاع پيلوت از كف تا زير سقف 2.40 خواهد بود. ضمناً در ساختمانهاي احداثي در گذرهاي كمتر از 10 متر به جهت كاهش هزينه‌هاي احداث، ايجاد سقف كاذب ضروري به نظر نمي‌رسد و احداث سقف كاذب درساختمانهاي احداثي در گذرهاي‌ 10 متر وبه بالا به منظور جلوگيري ازتخلفات بعدي ضروري مي‌باشد.

ـ رعايت ابعاد استاندارد آسانسور و راه‌پله الزامي بوده و دسترسي به محل آنها بدون مزاحمت و مانع و جدا از فضاي پارك خودرو تامين خواهد شد. حداقل فضاي لازم جهت عبور پياده در پاركينگ و دسترسي به راه‌پله يا آسانسور و فضاي جلوي آسانسور يا راه‌پله 1.40 متر مي‌باشد.

ـ در صورتيكه پاركينگ در زيرزمين تأمين گردد، شيب رمپ حداكثر 15 درصد خواهد بود.

ـ ايجاد اختلاف سطح در فضاي پاركينگ حداكثر  80+، 80- سانتيمتر خواهد بود.

ـ استفاده از فضاي زير راه‌پله و رمپ بعنوان فضاي پارك خودرو مجاز نمي‌باشد.ـ درصورت احداث ساختمان در بر خيابانهاي، پرتردد ترافيكي با نقش عمده جابجايي و با عرض 24 متر و بيشتر كه شيب بيش از 12 درصد دارند در صورت احداث ساختمان براي بيش از 5 واحد مسكوني و يا كاربريهاي عمومي و خدماتي جهت دسترسي درب پاركينگ تامين حداقل 3*5 متر فضاي انباشت از ورودی پارکینگ الزامي است.

ـ درصورتي كه‌ورودي پاركينگ از كنارجا پارك ثابت(يك‌خودرو ثابت و ورودي پاركينگ‌از كنار آن درنظر گرفته شود) حداقل فاصله‌خودرو پشتي از خودرو ثابت جلويي‌براي تردد وخروج از پاركينگ 3.5 مترخواهدبود.

ـ احداث رمپهاي با شيبهاي منفي، مثبت (سربالا ـ سرازير) با توجه به ابعاد قطعات بلامانع مي‌باشد.

ـ احداث رمپهاي با شيبهاي منفي، مثبت (سربالا ـ سرازير) با توجه به ابعاد قطعات بلامانع مي‌باشد. توضيح: در رمپهاي احداثي داراي شيب مثبت تامين حداقل 5 متر از بر ملك جهت فضاي انباشت قبل از شروع رمپ الزامي است.

ـ احداث رمپ يكطرفه و خروج خودرو بصورت غيرمستقيم صرفاً براي استفاده يك پاركينگ و در قطعات شمالي و با عرض حداقل 3 متر بلامانع خواهد بود.

ـ احداث رمپهاي U و L شكل در داخل و خارج از ساختمان به شرط رعايت ضوابط و استانداردهاي قوس دور زدن اتومبيل و حفظ كامل فضاي باز اختصاصي واحدهاي مسكوني ممنوعيت قانوني ندارد [برابر ضوابط مصوب شهرداري تبريز] .


شکل 1- حداقل مسير چرخشي مناسب

ـ در بر معابر اصلي و شرياني شهري درجه 1 و 2 بالاي 18 متري، در صورت احداث ساختمان جهت ايجاد بيش از 8 واحد مسكوني و يا ضرورت تامين بيش از 8 واحد فضاي پارك در پاركينگ در صورت احداث رمپ جهت دسترسي پاركينگ تامين فضاي انباشت پاركينگ حداقل 3 متر از ملك الزامي است. (عقب روي از بر ملك نسبت به معبر به اندازه 3 متر قبل از شروع رمپ)

- تامين فضاي كافي دور زدن و جابجايي داخل پاركينگ الزامي است و فاصله اولين مانع (ديوار) از انتهاي رمپ حداقل 4.5 متر خواهد بود.

- در طراحي رمپها حداقل مسير چرخشي مناسب و كافي براي وسيله نقليه سواري در زواياي مختلف به شرح زير خواهد بود:

1- چيدمان پاركينگ در فضاهاي مربوطه بايد به گونه اي باشد كه امكان تردد و استفاده از آسانسور توسط ناتوانان جسمي و حركتي، مطابق مقررات ملي ساختمان و رعايت مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ، به سهولت انجام پذيرد.

2- در كليه كاربريها، تامين 5 درصد از كل ظرفيت پاركينگ به منظور استفاده معلولين، ضمن رعايت مفاد مصوبه (ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي عبور و مرور معلولين) 68/3/8 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، الزامي است.

3- سطح اشغال زيرزمين قطعات واقع در پهنه هاي فعاليت و مختلط(صرفا به منظور تامين پاركينگ) براي زيرزمين اول حداكثر 80 درصد و در زيرزمين دوم به بعد بدون قطع درخت، تا 100 درصد مساحت قطعه، مجاز است.

تبصره 1 - در قطعاتي كه سطح پاركينگ بيش از ١٠٠٠ متر مربع وسعت دارد يا داراي بيش از ٢٥ واحد پاركينگ است، تأمين ٣ متر و يا يك رامپ به عرض مفيد حداقل ٥ متر، ، با رعايت / دو رامپ ورودي و خروجي، به عرض مفيد حداقل ٥ ضوابط آئين نامه مربوطه، براساس مقررات ملي ساختمان، الزامي است.

تبصره 2 - برخورداري از خروجي اضطراري و دسترسي مستقيم به طبقات و فضاهاي مشاعي ساختمان، به وسيله پله از زيرزمين )پاركينگ) الزامي است.

تبصره 3 - دسترسي مستقيم پاركينگ از طريق پله به طبقات و فضاهاي مشاعي، الزامي است و در صورتي که ملک داراي آسانسور باشد، دسترسي توامان به پارکينگ از طريق پله و آسانسور، نيز الزامي است.

- احداث پاركينگ عمومي در سطح زيرين خيابانهاي احداث شده و يا در دست احداث بر اساس طرح هاي مصوب كميسيون ماده 5 بلامانع است.

- احداث درب پاركينگ در پخ گذر ممنوع است.

- هنگامي كه طبقات ديگر ساختمان به وسيله پله ها از پاركينگ خودروها قابل دسترسي باشد بايد بين فضاي پلكان و پاركينگ يك در جداكننده يا فضاي رابط محصور در نظر گرفته شود.-احداث پاركينگ عمومي در سطح زيرين خيابانهاي احداث شده و يا در دست احداث بر اساس طرح هاي مصوب كميسيون ماده 5 بلامانع است.



 


 
 محتوای 3

راهنمای استفاده از سیستم یکپارچه شهرسازی برای مهندسین محترم عضو سازمان نظام مهندسی: 


1) جهت استفاده از سیستم ابتدا باید نرم¬افزار Silverlight را برروی رایانه خود نصب نمایید. برای دانلود نرم افزار مذکور از تارنمای مایکروسافت به آدرس https://www.microsoft.com/silverlight استفاده فرمایید. 

2) برای اجرای سیستم شهرسازی باید از مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) استفاده نمایید. 

3) به تارنمای سیستم یکپارچه شهرسازی در آدرس http://esup.tabriz.ir  مراجعه نموده و وارد سیستم شوید. 








4) جهت ورود به سیستم اطلاعات زیر را وارد نمایید:  

  • نام کاربری:     شماره عضویت
  • کلمه عبور:     کلمه عبور یکی از  4  گزینه روبرو می باشد:       1) 10 عدد صفر     2) کد ملی      3) شماره شناسنامه 4) بدون رمز (خالی)
  • شناسه:       قسمت شناسه خالی گذاشته



*در صورت بروز مشکل و عدم ورود به سیستم و خطای نام کاربری و کلمه عبور با قسمت انفورماتیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تماس حاصل نمایید.








5) ابتدا بروی آیکون خود اظهاری کلیک نموده و سپس کلید ویرایش را انتخاب نمایید. 





6) تمامی فیلدهای موجود در هر چهار برگ ( مشخصات فردی – مشخصات تحصیلی – مشخصات تماس ) را تکمیل و اسکن تصاویر با کیفیت حداقل 100 کیلوبایت بارگزاری نمایید و در پایان کلید ذخیره را کلیک کنید. 





7) پس از تکمیل کلیه فیلد ها و ذخیره نمودن آنها از تاریخ 95/10/1 به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مراجعه نموده و پس از احراز هویت و مهر امضا نمودن فرم مشخصات تکمیل شده در قسمت خود اظهاری و فرم تعهد چاپ شده از سیستم، سامانه برای شما فعال خواهد شد.


* در صورت بروز مشکل و عدم ورود به سیستم و خطای نام کاربری و کلمه عبور با قسمت انفورماتیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تماس حاصل نمایید.